مداحی حرفه ای

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

امکانات وب

تار و پود هیچ نوائی به اندازه ی نوای نینوائی حسین فخری اینقدر با رنگ و بوئی عاشورائی به هم تنیده نشده است.

«یاحسین آنکه دل از غیر تو ببرید منم \ آنکه لاجرعه می مهر تو نوشید منم

آنکه از شوق به هنگام ولادت چون شمع \ عوض گریه در آغوش تو خندید منم

آنکه همراه تو آمد به صف کرب و بلا \ پا به پای تو صمیمانه بکوشید منم

آنکه خون شد دلش از محنت ایام ولی \ جامه صبر به تن بهر تو پوشید منم

روز عاشور به هنگام وداع آخر \ آنکه پروانه صفت دور تو گردید منم

آنکه چون لانه ی زنبور ز شمشیر ستم \ جسم عریان تو آغشته به خون دید منم

نشنیده است کسی از سر ببریده سخن \ آنکه صوت ملکوتی ز تو بشنید منم

آنکه با چوبه ی محمل سر خود را بشکست \ تا سر غرقه به خونت سر نی دید منم

جنگ با اسلحه کار تو و یاران تو بود \ آنکه با تیغ زبان بعد تو جنگید منم»

این مرثیه نمونه ای است تام از یک کار عاشورائی که از این دست موارد در کارهای حسین کم نیستند.مرثیه ای باشکوه که با آن حسین فخری میزان بی حد عشق خواهری را به برادر، از زبان پرسوز و گداز خواهر نغمه سرائی می کند.

پژواک این نغمه چقدر استادانه در هزارتوی دالان های روح در حال عبور است، آن روح بی قراری که متأثر از بیان هنرمندانه ی مصائب زینب(س) مبهوت وار در سیری آسمانی، شبنم های اشک را بر عذار لاله گون کالبد خاکی خود می نشاند. تا این تن خاکی افسرده به دلی پرخون و خود دل نیز به جانی گدازان مبدل گردد. تا سرانجام در این تبدل عرفانی دل جان شود و جان نیز با حضرت جانان همچون وجود یکتا در هستی هم محو و ناپیدا گردند.

قلمرو، قلمرو هنر است و احساس، قلمرو عشق و اعتقاد، با همراه کردن دل و جلا دادن روح با این موهبت ها البته هر اشاره ای از وادی بی کران و سراسر عشق کربلا تمامی وجود یک عاشق معتقد را به چنین انفعالی وا می دارد. اما چه بهتر خواهد بود که کارهای عاشورائی خود نیز همانند نوحه اخیر از استانداردهای موسیقیائی و ظرافت های عاطفی و هنری عالی برخوردار باشند که منفعل کننده و منفعل شونده هر دو با نهایت قدرت عمل کنند. تا مظروف تأثیرگذاری و انفعال را تا لبالب ظرف اوج انباشته سازند.

کارهای فخری نسبت به کارهای دیگران حقیقتاً خیلی فراترند که دیگران چنین جنس صدائی را همراه با حماسه و حزنی خدائی ، این چنین دلنشین به صورت یکجا در خود ندارند. سبکی منحصر به فرد و خاص که سال ها باید سپری گردد تا شاید موردی مشابه با آن از نو ظهور کند. با این وجود کیفیت این کارها در مقام قیاس با خود توانمندی های آقای فخری خالی از ایراد نیستند.

به طور مثال در یک مجلس به صورت یکپارچه و چند ساعت متوالی به مداحی پرداختن و تعداد نوحه های زیادی را در یک مجلس خوندن قاعدتاً بر کیفیت کار آسیب وارد می کند. خستگی حنجره، کم آوردن نفس، کاستن از میزان تحریرها و خلاقیت های ظریف آوائی، عدم اوج گیری کامل و ایجاد تحریر در هنگام اوج (البته حجم پر طنین صدا و اوج گیری های حسین فخری یکی از توانمندی های کم نظیر و خداداد ایشان می باشد، که با خلوص و نیت پاکشان، الحمدالله در خدمت تبلیغ و فرهنگ عاشورائی تبدیل به زبانی برنده و غرا گشته است.)، اشتباه در تلفظ و عدم صحیح خوانی بعضی از کلمات و... همگی ایرادهای اجتناب ناپذیری هستند که می شه از تکرار آنان جلوگیری کرد.

ایراد دیگری که متوجه ایشان می باشد که البته بیشتر بر پایه گمان استوار است این است که ایشان، مداحی ها را انگار فقط برای خود مجلس و فضای حاکم بر آن اجرا می کنند و برای ضبط کردن مناسب آنان و در دسترس قراردادنشان در قالب سی دی و... دغدغه ای ندارند.

در گفته های اخیر اگر از لفظ ایراد و غیره استفاده شده منظور ایراد حقیقی نیست بلکه بیشتر گلایه ای است عاطفی که به علت علاقه ی فراوان به کارهای نینوائی و عرفانی آقای فخری و به منظور خلق کردن کارهای جدیدتر و ناب تر و بیشتری از ایشان نوشته شده اند. که از ایشان التماس دعا و طلب حلالیت دارم.

نویسنده : صلاح بازدید : 4689 تاريخ : يکشنبه 10 شهريور 1392 ساعت: 22:59
برچسب‌ها :

پر مخاطب ها

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :